Genie in the house - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Johan Henckens - WaarBenJij.nu Genie in the house - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Johan Henckens - WaarBenJij.nu

Genie in the house

Door: Johan

Blijf op de hoogte en volg Johan

21 Februari 2014 | Gambia, Kololi

Met nog maar een week op de teller voordat er weer een vliegtuig met mij erin vertrekt is het avontuur bijna ten einde. Ondanks dat ik al 14 weken hier ben, gebeurd er vaak iedere week toch nog wel iets dat het leven hier zeker niet saai maakt. Zo ook vorige week.

Ik zal bij het begin beginnen zodat het verhaal ook een beetje duidelijk is. Het ging er allemaal om, dat er in de tuin in Mariamakunda een watertoren moet komen. Zowel voor het schoonmaken van de bladeren waar mijn project over ging, en het makkelijker bewateren van de planten daar. De perfecte plek was recht achter een van de water putten echter lag hier wel nog een grote hoop zand die uit de put is gekomen. Dus voordat de toren gebouwd kon worden moest deze berg zand verplaatst worden. Dus de watchman kreeg de opdracht om deze berg te verplaatsen de komende dagen.

Een dag of wat later wordt Claudette gebeld door de watchman. Hij kon de berg zand niet verplaatsen omdat er een oude man in de berg zand woont. Wat????? Een oude man in die berg zand? Ja zegt hij een oude overleden man heeft daar zijn huis van gemaakt. Okeej?? Ook nog overleden. Dus ik begon al te denken dat hij een geraamte had gevonden of in iedergeval relikwieën die er op duiden dat hier iemand begraven was. Toch bleek het iets anders te zijn.

De oude man was inderdaad overleden maar zijn geest was in de berg zand gaan wonen. En het weghalen van de berg zand zou deze man boos maken, en ernstige dingen zouden gebeuren in de toekomst zowel met de personen die de berg weghalen, als de mensen die opdracht daartoe hadden gegeven. Oftewel we zouden vervloekt worden als we door zouden gaan met het bouwen van deze toren.

Beetje raar, maar goed voodoo is hier een hot topic en mensen gaan ook als ze ruzie hebben naar medicijnmannen om elkaar te vervloeken. Ook als er een huis gebouwd wordt of iets dergelijks is het niet nodig om alle spullen achter slot en grendel te zetten gewoon een stok met een slipper of een rood stukje stof en de mensen die de spullen aanraken zijn vervloekt voor het leven.

Toch wel nieuwsgierig of er misschien enige aanleiding was voor het zien van deze geest ben ik gaan kijken. Ik vroeg of ik zijn huis mocht bekijken, en dat was geen enkel probleem volgens de watchman. Even rondgekeken bij de hoop zand en het zag er inderdaad uit……. Als een hoop zand. Om het nog mooier te maken gingen we even bovenop deze hoop staan en ik kreeg een ware rondleiding van de watchman. Daar zat de deur met hier een raam. Hij heeft op het moment visite want er zaten meer mensen binnen, en ze keken ons allemaal aan wat we aan het doen waren. Al met al we moeten natuurlijk de mensen hier respecteren en hun in hun normen aan waarde laten. Dus de toren komt nu op een andere plek te staan.

Ik denk dat het geluk ons de komende jaren toe gaat stromen, omdat we deze geest zijn mooie woonplek hebben behouden, maar we zullen zien. Oja, en de watchman heeft helemaal geluk want de geest vind het super als mensen een Bob Marley sigaret roken. Oftewel het roken van wiet is helemaal prima volgens deze geest. Dat hier door de lokale mensen nog redelijk veel wordt gedaan om even vrij te zijn van al hun ellende, maar toegestaan is het niet een hoge boete staat er op het bezit en roken van deze drug, maar goed als je helemaal niks hebt kunnen ze ook niks van je afnemen.

• 21 Februari 2014 - 21:30

Wolfgang:

slimme kerel wel die watchman

maak er nog een leuke week van want over een weekje ben je weer terug in het nuchtere (nou ja nuchter...als jij terug bent eventjes niet...) nederland.
    Veel plezier nog en een goede vlucht, doe wat lokale kleding aan als je op het vliegtuig stapt en je valt helemaal niet op als je terug bent

tot gauw
    groetjes
    wolfgang

• 24 Februari 2014 - 17:24

Stefan:

Hoi Johan,

Wordt tijd dat je naar Nederland komt! Voorverkenning is Maastricht is succesvol geweest, de bouw van podia, het versieren van straten en het testen van geluidsinstallaties is in volle gang en het belooft iets moois te worden.

Tot zaterdag!

Stefan

• 24 Februari 2014 - 21:08

Ria:

Hoi Johan.

Je hebt al veel mensen leren kennen in Afrika.
    En je hebt nu, net op de valreep ook nog kennis gemaakt met deze genie!
    Deze week zal voor jou ook in het teken staan van afscheid nemen daar.
    Wens je daar veel succes mee, want het zal een tijd zijn geweest om nooit te vergeten.
    Succes met het afronden daar van je stage.
    En alvast een hele goede reis terug gewenst, en tot ziens in Nederland.

Groetjes pap en mam.