op bezoek - Reisverslag uit Kubuni, Gambia van Johan Henckens - WaarBenJij.nu op bezoek - Reisverslag uit Kubuni, Gambia van Johan Henckens - WaarBenJij.nu

op bezoek

Door: Johan Henckens

Blijf op de hoogte en volg Johan

28 Januari 2014 | Gambia, Kubuni

De tijd vliegt voorbij, nog maar een maand en dan moet ik weer terug naar Nederland. Momenteel is het hier nog goed uit te houden en hoeft de terugreis van mij nog niet te komen. Echter als het zover is is het geen straf om naar huis te gaan omdat Heel Brabant en Limburg heeft besloten 4 dagen voor mij te feesten dresscode: doot mer get. Bedankt allemaal alvast voor dit grote feest.

Een tweetal verpleegkunde studenten die ik hier in het begin heb ontmoet hebben hun 6 maanden er nu bijna op zitten. zij vertrekken vrijdag weer naar Nederland. Op deze zelfde dag zullen ook 3 Nederlandse studenten aankomen in Banjul die mij komen vergezellen in de appartementen hiernaast. Dus zo blijven we toch genoeg companie houden. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik ook zonder deze andere studenten hier mijn tijd fluitend had kunnen uitzitten.

Deze 2 verpleegkunde studenten zitten iets meer land inwaarts en komen elke zaterdagmiddag met hun begeleidster naar het strand om even rustig aan te doen. Vaak ontmoeten wij elkaar dan op deze zaterdag. Ik kreeg meer dan eens te horen dat mijn kamer van alle luxe was voorzien (tv, koelkast, stroom als die het doet en wifi verbinding ) dus besloten om ook een keer een weekendje hun op te zoeken om te kijken hoe het leven is zonder dit alles.

Vorig weekend dan ook bij hun langs geweest om dit te gaan ondervinden. Het begon met een auto ritje van ongeveer een uurtje. De eerste helft was goed te doen op de verharde weg, de tweede helft was hobbelen over de zandweg (ik begrijp waarom de mensen van pol hebben geklaagd vroeger als hun weg er ook zo uit heeft gezien). maar goed na een uurtje rijden kwam ik aan in Kubuneh. Ik heb me af laten zetten bij de kliniek waar deze 2 Nederlandse studenten stage lopen. een bette kliniek die de omringende dorpen van eerste hulp voorziet. Ik heb alles mogen bekijken. Voor mij als leek op dit gebied stond ik ook vol verbazing toen ik mocht blijven zitten in de spreekkamer toen er patiënten aan kwamen. Ook het testen op malaria heb ik met eigen ogen mogen beschouwen erg indrukwekkend.

Na een lange dag werken van 10:00 tot 14:00 zit hun dag er op en mogen ze naar hun gastgezin. een Gambiaanse familie die ook nog verschillende andere vrienden opvangt in hun compound. De plek wordt wunderland genoemd en eenmaal daar aangekomen snap ik de naam wel. Ze mogen dan niet de luze hebben van een koelkast tv en wifi, maar de luxe van een prachtig rustig en natuurvolle omgeving hebben zij in veel hogere maten. Ik hoop dat het mij lukt om wat foto's te uploaden van deze plek. er staan her er der afrikaanse hutjes waar gasten in kunnen logeren, in totaal kunnen er 14 gasten overnachten. Ik kreeg voor de komende nacht een eigen hutje, een lekker groot bed met klamboe. maar voordat ik dit bed kon testen moesten eerst de hangmatten getest worden, en na enkele uren kan ik zeggen dat deze toch wel in orde waren. ook het uitzicht bij de rivier even getest en dat zag er ook prima uit. Vervolgens werd het toch langzaam tijd om te gaan eten, en het Gambiaans dinner kwam te voorschijn. rijst met saus en kip. Het was erg lekker kan ik vertellen. vervolgens werd het vuur aangestoken en konden we om het vuur nog lekker wat vertellen en genieten van een drankje. Totdat het tijd werd om het bed te testen.

ik kan me amper herinneren hoe het bed was ik lag meteen in de starfish positie te slapen. de volgende ochtend ontbeten en een wandeling van 45 minuten gemaakt naar het huis van de stagebegeleidster van deze studenten. onderweg nog in een palmboom geklommen om verse palmwijn te drinken, en wederom genoten van de mooie aanzichten op het platte land. Eenmaal aangekomen bij de stagebegeleidster zijn we met naar het strand gereden en vanaf hier mijn routine weer opgepakt. lekker niks doen op het strand en 's avonds de Gambiaanse economie een beetje steunen door naar de club en kroeg te gaan.

Al met al een heel leuk weekend, en weer een heel aantal ervaringen rijker.

groetjes Johan

PS Tante Annie en Ome Tjeu waren ook in Gambia. Zij hadden wat spulletjes voor mij meegenomen bedankt daar voor, ook lekkere snoepjes (bedankt oma). zij zijn ook komen kijken naar het bedrijfje in Kololi, erg leuk allemaal. helaas duurt hun vakantie geen 15 weken en zijn ze momenteel ook weer terug in Nederland.


  • 30 Januari 2014 - 13:21

    Ria:

    Hoi Johan.

    Eigenlijk mag ik het misschien nog niet verklappen, maar heel Limburg en Brabant weet nu ook je lievelingskleuren, rood, geel en groen zijn.
    Maar geniet eerst nog maar van het strand en het mooie weer in Gambia, want je zult het hier met heel wat graden minder moeten doen.
    Was weer leuk om te lezen hoe de andere studenten het hadden in Gambia.
    Ben ook benieuwd wat de "nieuwe" studenten die vrijdag aankomen van Gambia vinden.
    Leuk dat je nog een maand hun "reisleider" mag zijn.
    En voor komend weekend alvast heel veel plezier gewenst op het feest bij Claudette.
    Ze heeft dan weer een mijlpaal bereikt in haar project, mooi.
    Zou fijn zijn als je daar ook een verslag van zou willen schrijven.

    In ieder geval nog heel veel werkplezier in Gambia en geniet ook van je vrije tijd daar.

    Groetjes van pap en mam.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Actief sinds 15 Nov. 2013
Verslag gelezen: 805
Totaal aantal bezoekers 11868

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2015 - 16 Oktober 2016

Australia

16 November 2013 - 28 Februari 2014

Stage Gambia

Landen bezocht: